Tel: +31 (0)72 509 2528

Wandelen in Schoorl

Wandelen in de prachtige omgeving van Schoorl

Als u heerlijk wilt genieten van de natuur, de duinen, het bos of het strand van Schoorl aan Zee, dan is Vakantiepark Scorleduyn de perfecte uitvalsbasis voor uw wandelweek(end). De Schoorlse Duinen behoren tot de populairste wandelplekjes van Noord-Holland, met een enorm netwerk van verschillende routes. We hebben voor u alvast een leuke tocht bedacht. En natuurlijk kunt u er ook zelf een uitstippelen.

Ontdek Schoorl en omgeving

Onze avontuurlijke wandeling start op het grote parkeerterrein van Groet. Loop over de Harrie Kuytenweg achter het beeldschone witte kerkje langs en ga via de Wagenmakersweg naar de voet van het kleine klimduin. Links op de hoek staat de simpele vakantiebungalow die Karel van het Reve een halve eeuw geleden liet bouwen. Hier begint het wandelpad de duinen in.

De duinen in

Volg de Groeterweg tot de T-splitsing. In laatste honderd meter tot die splitsing is nog goed te zien welke enorme verwoesting de grote brand van 2009 in de Schoorlse duinen heeft aangericht. Volg de rode pijl en sla linksaf. Nu loopt u eerst een stukje gestaag omhoog, vervolgens weer langzaam naar beneden via het vrij lage naaldbos. Op de Muizenweg zult u zien dat elke boom wel een eigen plekje onder de blote hemel wenst, maar vooral niet boven de andere bomen wil uitsteken. Volg het slingerpad door de duinen, dan komt u uit op de Schoorlse Zeeweg.

Verkorte route terug naar Groet

U heeft er nu zo’n drie kilometer op zitten. Vindt u het bijna wel mooi geweest, dan kunt u via de zeeweg linksaf naar het bezoekerscentrum. Vervolgens loopt u via de Oorsprongweg en Achterweg onderlangs de duinen terug naar Groet.

Langere route door het oude bos

Fanatieke wandelaars steken de Schoorlse Zeeweg over, een paar honderd meter rechtdoor. Als u het open zandgebied voor u ziet, maakt u eerst een scherpe afslag naar links en gaat u bij de tweede afslag naar rechts. Let op: Nu komt het lastigste stukje. Bij het eerste pad dat u nu aan uw linkerhand ziet, houdt u rechts aan. Volg dus niet de rode pijl.

Even later gaat u links om op de Langeweg uit te komen. Dit stuk van de boomplantersroute door het oudste deel van het bos wordt met groene pijltjes aangegeven. Blijf de Langeweg volgen en sla rechtsaf de Groenveldslaan in. Op dit stuk komt u zelden iemand tegen. Het pad gaat vanzelf over in de Slangenweg. Negeer vooral op die ene verleidelijke
V-splitsing het brede pad dat naar rechts en omhoog afbuigt.

Nog dieper de duinen in

Na een wandeling van zo’n zes kilometer komt u nu op iets drukker terrein. De Blijdensteinsweg is ook onderdeel van de fietsroute tussen Bergen en Schoorl aan Zee. Via deze weg gaat u weer dieper de duinen in. U komt twee keer voorbij de Lovinkslaan, want die vormt een rondje. Loop voorbij de Julianalaan en neem het eerste pad naar de Wilhelminalaan. Hier zijn geen fietsers en is het dus rustiger. Bovendien heeft u hier een indrukwekkend uitzicht op het Groote Ganzenveld dat in 2011 door een zware brand werd getroffen.

Afwisselend landschap in de laatste kilometers

Aan het einde van de Wilhelminalaan slaat u linksaf de Mariaweg op. Het is nu nog een paar kilometer tot Groet en de route is vrij simpel. Bij het wildrooster gaat u rechtsaf naar de Schoorlse Zeeweg en dan voor of na de Berenkuil linksaf via fietspad Nieuweweg tot u uw eindbestemming heeft bereikt. Tijdens uw wandeling zult u ervaren dat het duinlandschap steeds verandert. Door de eerder genoemde branden is een nieuw type duin ontstaan. In de stuifduinen groeien andere planten, die op hun beurt nieuwe vlindersoorten aantrekken.